مشخصات

کشور ایران
استان تهران
شهرستان فیروزکوه
بخش مرکزی
دهستان شهرآباد
روستا خمده
جمعیت  255 نفر
مذهب شیعه
زبان گفتار گویش مازندرانی
ارتفاع از سطح دریا ۱۹۵۰ متر
شرایط آب و هوا کوهستانی
پیش شماره تلفن 021
ره آورد آب معدنی و زرشک

روستای خمده علاوه بر داشتن طبیعت زیبا و هوایی پاک، مکانی تاریخی نیز به شمار می‌رود. آثار باقیمانده از دوران دور نشان از قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال در این روستا می‌دهد. حتی چشمه‌ آب معدنی روستا که به چشمه خمده معروف است، طبق روایات قدمتی بیشتر از خود روستا دارد. در نزدیکی چشمه زیبای خمده بر روی دیوارهای سنگی آثاری وجود دارد که از تاریخی بودن این روستا حکایت می‌کند. اهالی روستای خمده به گویش شیرین مازندرانی سخن می‌گویند. شنیدن صحبت‌های مردم، شما را به یاد اهالی خطه خونگرم شمال ایران می‌اندازد. همین گویش زیبای آن‌ها سبب شده تا این منطقه را به مازندرانی‌ترین منطقه استان تهران بشناسند. یکی از ویژگی‌های بارز این منطقه پوشش کم نظیر طبیعت و حیات وحش آن است. باغ‌های میوه متنوع که با وجود هوای مطبوع اینجا برکت و فراوانی به همراه دارد؛ رونق کشاورزی و باغداری اینجا مدیون رودخانه حبله رود بوده که با عبور از روستا و شمال شرق تهران به استان سمنان وارد می‌شود. بوته‌های زرشک در هر گوشه از طبیعت روستای خمده جلوه‌ای باشکوه به آن است. روستای خمده تنها به طبیعت زیبایش محدود نیست و در اینجا می‌توان تنوع حیات وحش را به چشم دید. حیواناتی مثل جوجه‌تیغی، روباه، گرگ و خرگوش در اینجا به وفور وجود دارند. اگر به پرنده‌ها علاقه‌مند هستید بهتر است سرتان را به سمت آسمان بلند کنید. علاوه بر پرندگان کوچک اگر خوش‌شانس باشید شاید بتوانید پرندگان شکاری چون شاهین یا عقاب را هم ببینید. فیروزکوه‌ از مناطق کوهستانی و خوش آب و هوای استان تهران است. این شهرستان با جاذبه های دیدنی و خواستنی‌اش هر ساله میزبان گردشگرانی از هر گوشه و کنار است. معمولاً مناطق کوهستانی در نیمه دوم سال هوای سردتری نسبت به دیگر مکان‌ها دارند که روستای خمده نیز از این قاعده مستثنی نیست. در اینجا می‌شود پاییز و زمستان رؤیایی را شاهد بود که مناظر آن خوراک عکاسی و ثبت در دوربین است، اما اگر به‌قصد آبتنی در چشمه می‌روید یا افراد خردسالی به همراه دارید، این دو فصل زیاد پیشنهاد نمی‌شوند. برعکس نیمه دوم سال؛ در بهار و تابستان اینجا تعداد زیادی از گردشگران را می‌بینید که به‌قصد تفریح در طبیعت و لذت‌بردن از هوای مطبوع و کوهستانی به اینجا پناه آورده‌اند تا سفری کوتاه اما به‌یادماندنی بسازند. زور گرمای تابستان به اینجا نمی‌رسد و اگر آبتنی در استخر را چاشنی تفریحتان کنید کیفتان حسابی کوک می‌شود. با این وجود بهار سبز و پرگل و تابستان خنک اینجا بهترین زمان سفر به چشمه خمده را تعیین می‌کنند. برای سفر به شهرستان فیروزکوه و روستای خمده نیاز است تا ابزارهای سفری چندساعته یا حتی یک‌روزه را همچون چادر مسافرتی، منقل، حوله و لباس اضافی، دمپایی، دوربین چشمی برای تماشای مناظر اطراف و چوب ماهی‌گیری به‌همراه بیاورید. اگر قصد شب‌مانی در منطقه دارید، کیسه خواب و چراغ‌ قوه فراموش نشود.
 

جای‌ های دیدنی روستای خمده

 
استخر آب معدنی روستای خمده
چشمه جاری خمده فیروزکوه که اصلی‌ترین جاذبه این روستاست به آب معدنی گوار و استخر شفا بخشی که (خموبه یا بی خامبو) نام دارد معروف است. آب زلال این استخر که خاصیت درمانی هم دارد از چشمه‌ای که در کنار آن قرار دارد تأمین می‌شود. در ساخت استخر از هیچ‌گونه مواد و مصالح غیر طبیعی استفاده نشده است و همه مصالح ، طبیعی و بومی هستند. دورتادور استخر را دیوارهای بلندی کشیده‌اند که بانوان و آقایان با آسودگی به آبتنی در آن بپردازند. گفته می‌شود که آب این چشمه برای درمان دردهای مفصلی، استخوانی و بیماری‌های پوستی مناسب است؛ هر چند حتماً که نباید دلیل چون بیماری برای آبتنی داشت و حالا که تا اینجا آمده‌اید بهتر است تنی به آب بزنید و سرحال شوید. حواستان باشد آب این چشمه معدنی که در آن شنا می‌کنید قابل شرب نیست. مدت زمان استفاده از سانس‌های استخر ۹۰ دقیقه است. آب این چشمه خنک است حتی در فصل‌های گرم سال و بهتر است بی‌هوا به آب نزنید. برای ورود به استخر چشمه باید هزینه تعیین شده را پرداخت کنید.
 
رودخانه حبله رود
هیچ چیز مثل کمپینگ و استراحت در دل طبیعت زیبا حال آدم را جا نمی‌آورد. خوردن ساده‌ترین غذاها هم در اینجا لذت بخش است و نیاز به تجملات و خسته کردن خودتان ندارید. زیر سقف آبی آسمان دراز بکشید و با استراحت در کنار رودخانه جاری و زلال حبله رود و شنیدن نوای بی‌نظیر موسیقی آن به خلسه‌ای عمیق فرو روید تا ذهنتان از هر چه فکر باطل است خارج شود. اصلاً اینجا آمده‌اید تا حالتان خوش شود و چه کاری بهتر از برپایی پیک‌نیک با دوستان در کنار رودخانه و لمس خنکای آب بروی پاهایتان.
 
غار بورنیک
دیوار نوشته‌ه ای قسمت شرقی روستا نشان از زندگی بشر در دورانی بیش از هزار سال را به ما می‌دهد. بین روستای خمده و روستای هرانده به غار جالب و عجیب مواجه می‌شوید به نام بورنیک. غاری که طبقات و مسیرهای پیچ در پیچش آن را متفاوت کرده است.  این غار به‌خاطر سنگ‌ها و ساختارهای قندیلی و کلم شکل زیبایش، در کشور ایران کم‌نظیر است. با گذشت سال‌ها از کشف آن، هنوز قسمت‌های از آن برای غارنوردان و باستان‌شناسان ناشناخته مانده است. اگر قصد ورود و غارنوردی دارید حتماً از یک راهنما کمک بخواهید.
 
تنگ واشی
تنگ واشی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین جاذبه های گردشگری در اطراف چشمه آب معدنی خمده است که گردشگران بسیاری از راه‌های دور و نزدیک برای لذت بردن از طبیعت آن راهی این مکان می‌شوند. تنگ واشی در 30 کیلومتری روستای خمده قرار دارد که با برنامه‌ریزی می‌توانید به این منطقه نیز سری بزنید.
 
روستای زرین دشت
یکی از روستاهای نزدیک به خمده که طبیعت مشابهی دارد روستای زرین دشت است. زرین دشت با تنوع باغ‌های میوه و هوای پاکش، لذت گردش در عصری خنک و زیبا را به شما می‌دهد که  نباید از آن غافل شد. چشمه‌ آب معدنی خمده در نزدیکی این روستا قرار گرفته‌ است.
 
روستای آتشان
در نزدیکی زرین  دشت و خمده روستایی دیگر در همسایگی‌ آن‌ها دیده می‌شود که به آتشان معروف است. جالب است بدانید این روستا نیز دل خود چشمه آب معدنی چون خمده دارد. چشمه آب معدنی روستای آتشان دریاک نام دارد که با خواصی مشابه به چشمه خمده شهرت دارد. بازدید از این روستا و گشت‌وگذار در طبیعت زیبای آن برایتان خالی‌ازلطف نخواهد بود.